Запрошуємо до співпраці всіх, хто зробив ставку на якість!
Про ДП "Рівнестандартметрологія"
   - історія
   - контакти та структура
Метрологія
Сертифікація
   - сертифікація СУ
   - сертифікація
     продукції та послуг
Оцінка відповідності технічним регламентам
Науково-технічний центр
   - попоредження про вилучення ТУ
   - перевіряння технічних умов
Випробувальний центр
   - технічний огляд транспортних засобів
Системи управління якістю
Фонд нормативних документів
Обласна дегустаційна комісія
Семінари
Законодавча база
Конкурси
Публікації у ЗМІ
Державні закупівлі
Зворотній зв'язок
Публічна інформація
Запобігання корупції

Анатолій Камінський: «До якісного життя – разом!»

Ніхто не заперечить, що від якості послуг, що надаються людям, та товарів, що пропонуються, залежить у значній мірі суспільний клімат. На жаль, сьогодні в Україні до вершини якісного життя ще досить далеко. Бо серед тих, хто надає населенню різноманітні послуги, хто виробляє продукцію та її реалізовує, є чимало ловкачів, для яких зиск – понад усе. Тож кожен споживач потребує захисту своїх прав. Систематичного і професійного. І до таких захисників нині по праву належить колектив Державного підприємства «Рівненський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації», очолюваний Анатолієм Камінським. Нагода поспілкуватися з Анатолієм Івановичем випала досить вагома. Адже вчора відзначався Всесвітній день прав споживача.

- Анатолію Івановичу, давайте розпочнемо з простого пояснення для пересічного громадянина: що таке метрологія і які завдання вона виконує??

- З метрологією ми маємо справу щодня, починаючи від самого народження. Так, дитину, яка щойно народилася, відразу міряють та важать. І важливо, щоб вимірювання були точними. Тобто один метр має бути справді одним метром, а не 99 сантиметрами. Для вимірювань використовують різні пристосування: ваги, лічильники, термометри, таксометри, спідометри тощо. Всі вони називаються засобами вимірювальної техніки. Наш метрологічний центр займається повіркою та калібруванням цих засобів, погодженням їх переліків, здійснює державні контрольні випробування, їх державну метрологічну атестацію, атестацію вимірювальних лабораторій тощо.

- Анатолію Івановичу, а що саме розуміється під повіркою?

- Повірка - це визначення придатності засобів вимірювальної техніки до застосування. Наприклад, вага на ринку повинна мати похибку +- 5 грамів. Тобто, якщо купуємо 500 грамів продукту, то його вага може бути в межах 505 - 495 грамів, а не більше чи менше. Відтак раз у рік здійснюється повірка ваг. Це робиться для того, щоб запобігти обважуванню. Адже наша діяльність спрямована, в першу чергу, на захист прав споживачів. Хоча, якщо бути чесним, споживачі не завжди з розумінням до цього ставляться. Буває, на ринку за якоюсь продукцією, яку продають за зниженою ціною, вишикувалася черга. І ми в цей час фахівці приходять повіряти вагу. Покупці тоді обурюються: «Скільки можна перевіряти?» І дуже часто в таких випадках встановлюємо факт обважування.

- Споживачам часто доводиться мати справу з повіркою лічильників…

- Всі лічильники підпадають під сферу державного метрологічного нагляду. Тож мають обов’язково бути повірені. Лічильники води повіряються 1 раз на 3 роки, електролічильники – раз на 4-8 років, у лічильників газу – міжповірочний інтервал різний, залежно від виду лічильника. Часто люди запитують: «Хто має повіркою займатися?». Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) зазначених засобів вимірювальної техніки здійснюються за рахунок підприємств і організацій, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання. Тож з підприємства повідомляють споживачу, коли прийдуть знімати лічильник для повірки. Часто в таких випадках бувають нарікання на нас. Мовляв, не зняли вчасно лічильник для повірки. Але ми не займаємося демонтажем та монтажем лічильників, це робить постачальне підприємство, а ми відповідаємо лише за проведення повірки. Нерідко абонентська служба постачального підприємства суттєво прострочує повір очний термін. Покази лічильника в такому випадку можуть бути вже неправильні. Буває, що повірники бракують такі лічильники, а споживачі висловлюють обурення нам, хоча нашої вини у цьому нема.

- Анатолію Івановичу, а щодо тонометрів, термометрів і тому подібне, себто засобів вимірювальної техніки, які продаються, наприклад, в аптеках?

- Вони також підлягають повірці. Споживач має право просити документальне підтвердження того, що прилад повірений. Адже він може бути неякісним чи з простроченим міжповірочним терміном. Інтервал з часу повірки не повинен перевищувати половини повірочного терміну. Це стосується і купівлі ваг.

Скажу й про таке. Ще два- три роки тому лише близько 30 відсотків приладів у медзакладах області подавали нам на повірку. Це була критична ситуація. Тож ми почали серйозно працювати над вирішенням цього питання спільно з управлінням охорони здоров'я, головними лікарями мед закладів, а також з органами державної влади. Нас цікавить у медзакладах насамперед електрокардіографи, вся техніка, яка використовується у лабораторіях для аналізів, УЗД-апарати, ваги, ростоміри тощо. Вони повинні повірятися раз у рік.

Хочу згадати і про бактерицидні опромінювачі й такі популярні нині солярії. Опромінювачі, зазвичай, встановлюють у стоматкабінетах, медичних закладах для знезараження обладнання, посуду. Ми маємо обладнання для їх контролю. І медзаклади за цим звертаються. А ось за контролем роботи соляріїв ніхто не хоче звертатися. І в нас нема законодавчої підстави для того, щоб піти у той солярій і перевірити. Тож на совісті самих підприємців, які пропонують послуги соляріїв, лежить відповідальність за те, як вони працюють. Скажу лише, що лампи у солярії можуть давати шкідливе опромінення.

- Ви згадали про ваги. А чи може споживач якось захиститися від обважування?

- Нині ситуація з обважуванням змінилася в порівняні з тим, що було колись. Масового обману не стало, поменшало висвердлених гир. Але є інша проблема - використання ваг побутового призначення, переважно неякісних китайських, та так званих безменів. Зокрема, з допомогою таких ваг торгують навколо ринків. Адже на території ринку адміністрація стежить за тим, щоб продавці не використовувати побутових ваг. І буває, що навіть наші працівники спокушаються й купують дешеві помідори на приринковій території. А потім виявляють, що на 2 кілограмах їх обважили ледь не на півкілограма. Для перевірки, чи вас не обважили, на кожному ринку повинна бути контрольна вага. І в супермаркетах вони вже нині теж є. Раджу споживачу користуватися саме ними. Ще споживачу головне не боятися запитувати. Купуєш на базарі кілограм, наприклад, апельсинів, запитай: «У вас вага повірена? Покажіть, що вона опломбована». Бо платите гроші, а відтак маєте цілковите право на якісну послугу.

- Анатолію Івановичу, а як з таксометрами?

- Скажу відверто: у Рівному з цим проблема. Згідно із законодавством, таксометр повинен бути у кожному таксі. Але чи бачив хтось колись їх у рівненських таксі? У Києві та Львові - так, таксометри є. Чи переплачують пасажири через відсутність таксометрів? Думаю, що так, бо інакше водії таксометрами б користувалися. Сподіваюся, що спільно з Головавтотрансінспекцією питання обладнання рівненських таксі таксометрами зрушимо з місця.

- Анатолію Івановичу, а із сусідніх областей за допомогою до вас звертаються?

- Почалося це після того, як ми одними з перших у регіоні освоїли повірку алкотестерів - приладів для визначення рівня випарів алкоголю в організмі людини і якими користуються працівники ДАЇ і медслужба підприємств-перевізників. Приїжджали до нас з Волині, Хмельниччини.

- Анатолію Івановичу, знаю у вашій структурі є науково-технічний центр. Чим він займається?

-Фахівці цього центру розробляють нормативну та технологічну документацію, забезпечують нормативними документами всі підприємства області, розробляють системи управління та надають суб'єктам господарювання інші консультативні і методичні послуги. Науково-технічний центр також здійснює інформаційне забезпечення в галузі стандартизації на основі сформованого фонду нормативних документів, який постійно актуалізується та поновлюється новими нормативними документами. Співпрацює він і з технічними комітетами зі стандартизації за відповідними напрямками. Зокрема, тісні стосунки склалися з ТК - 140 "Молоко, м'ясо та продукція їх переробки", ТК - 151 "Меблі", постійно підтримуються ділові стосунки з фахівцями Всеукраїнського державного науково-виробничого центру стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів "Укрметртестстандарт".

- Анатолію Івановичу, одним із підрозділів ДП «Рівнестандартметрологія» є сертифікаційний центр, при якому функціонує орган зі сертифікації продукції та послуг і орган із сертифікації систем. Хотілося б, аби Ви детальніше зупинилися на їх роботі...

- Орган сертифікації продукції та послуг призначений Держспоживстандартом України на проведення робіт із сертифікації в так званій Системі УкрСЕПРО харчової, промислової продукції та послуг. Одним із напрямків його роботи є сертифікація послуг з тимчасового розміщення людей, що надаються готелями, мотелями та іншими закладами в тому числі й дитячими оздоровчими таборами. Даний вид послуг згідно з відповідною Постановою Кабміну підлягає сертифікації за показниками безпеки. Сама ж процедура сертифікації підтверджує наявність в готелі (мотелі) умов безпечного проживання клієнта і є одним із елементів підготовки України до «Євро - 2012». При поведені робіт по сертифікації послуг з тимчасового розміщення (проживання) орган сертифікації часто стикаються з тим, що готелі (мотелі) надають послуги проживання та харчування без отримання необхідних дозволів Міністерства охорони здоров’я, органів пожежного нагляду та без оцінки їхнього технічного стану, засвідченого актом комісії. Є в області і готелі, які не дотримуються основних вимог безпеки: не мають аварійних виходів, а відтак не можуть убезпечити життя клієнтів на випадок пожежі. Таким закладам доводиться відмовляти в отриманні сертифікатів відповідності. Так само на відповідність вимогам безпеки здійснюється і сертифікація продукції. Існування обов’язкової сертифікації визначених товарів та послуг створює перепони для наповнення ринку України небезпечною для життя та здоров’я громадян продукцією, в тому числі й закордонного виробництва. На жаль, сьогодні значно скорочено перелік харчової продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації в Україні, що привело до значного погіршення її якості. До того ж, на сьогодні державою виділяються мізерні кошти на випробування продукції при ринковому нагляді, що фактично зводить цей контроль до візуального огляду. З цієї ж причини відслідкувати використання недозволених при виготовленні тієї чи іншої продукції харчових добавок практично неможливо. А ці добавки – чи не в кожному виробі. Тому споживачам хочеться побажати: уважно вчитуйтеся в етикетки на товарі, який ви хоче придбати!

- Чимало доводилось чути про вашу співпрацю із іноземними виробниками…

- Справді, у нас склалися активна взаємодія із закордонними виробниками у сфері сертифікації будівельних матеріалів. Наші фахівці проводили сертифікаційні роботи на підприємствах Польщі, Туреччини, Великобританії, Німеччини, Австрії… Заслужити довіру і авторитет у європейських виробників непросто. Проте нам це вдалося.

- Анатолію Івановичу, наскільки мені відомо, на підприємстві діє і випробувальний центр. Чим він конкретно займається?

- Випробувальний центр був створений 1994 року для контролю харчової продукції. Нині він акредитований у НААУ та має широку галузь уповноважень. Ми налагодили активну співпрацю із Інспекцією з питань захисту прав споживачів. Дослідження продукції, яку відбирають інспектори цієї установи, проводиться саме у нашій лабораторії. Відтак, лише з початку березня із 27 зразків продукції, відібраної інспекторами у 17 суб’єктів підприємницької діяльності, наші фахівці виявили 11 зразків, що не відповідали вимогам чинних нормативних документів. В основному – це були ковбасні вироби, які не відповідали за завищеним вмістом вологи, крохмалю та органолептичними показниками. Насторожила і невідповідність рибних пресервів за мікробіологічними показниками.

Крім випробувань харчової продукції та продовольчої сировини за фізико-хімічними, мікробіологічними, радіологічними, токсикологічними показниками, маємо право проводити дослідження будівельних матеріалів і виробів. Маємо можливість тестувати багато видів товарів. Однак, зважаючи, що наша область – аграрна, тому у дослідженнях переважають продукти харчування.

Зрештою, пропагуючи єдину технічну політику Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, Державне підприємство "Рівнестандартметрологія" планомірно проводить семінари-практикуми, круглі столи, науково-практичні конференції з метою навчання фахівців підприємств з актуальних питань стандартизації, метрології, сертифікації, розробки та впровадження систем управління. Такі заходи дають можливість спілкування фахівців підприємств, наших фахівців поділитись набутим досвідом.

Газета "Вісті Рівненщини" №12 16.03.2012

33028 м.Рівне, вул. Замкова, 31. тел./факс (0362)26-38-93, E-mail: poshta@csmc.rv.ua

Copyright © 2004-2011, ДП "Рівнестандартметрологія"

Web masters: Hrihoriy Balashov & Valeriy Kalendar

Поновлено: 19.12.2011