Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики

Державне підприємство

"Рівненський регіональний центр стандартизації, метрології та сертифікації"

На головну

 

На захист споживача

З 01 червня поточного року в Україні набрав чинності   національний  стандарт    ДСТУ – П 4518:2006 «Продукти харчові. Споживче марковання» .

До появи цього стандарту вимоги до маркування харчових продуктів були викладені в ряді законодавчих актів. Це Закон України «Про безпечність та якість харчових продуктів», «Про захист прав споживачів», «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту…». В цих законах викладені основні вимоги до того, які саме реквізити повинен наносити виробник на етикетку при маркуванні своєї продукції.

Однак, жоден із цих документів не містить вимог до шрифту, малюнку на етикетці, що дозволяє виробнику небажану інформацію наносити шрифтом, який важко читається, виділяти в назві продукту тільки ті слова та словосполучення, які вигідно рекламують товар.

Так, сьогодні мало хто не знає, що безалкогольні напої якими так багаті прилавки магазинів ( і які в літню спеку є одним із найбільш споживаних продуктів) в більшості випадків виготовлені із заміною цукру на підсолоджувачі. Проте, мало кому відомо, що такий підсолоджувач як «аспартам», який входить до складу напоїв, не тільки шкодить хворим на фенілкетонурію , а і не рекомендується дітям до 7 років. Останнє застереження наноситься на етикетку настільки дрібним шрифтом, що прочитати його можна тільки за допомогою лупи.

Особливу увагу варто звернути на соки фруктові та овочеві . В більшості випадків вони виготовлені не із свіжих плодів, а із концентрованих соків чи пюре, консервованого хімічним способом. Проте, на етикетці, як правило, великими буквами нанесено тільки частину назви : «Сік яблучний» чи «Сік апельсиновий». І десь в куточку етикетки маленьким, непомітним споживачу шрифтом зазначається друга половина назви «відновлений», яка розвінчує надію споживача знайти в цих соках вітаміни і заставляє уважніше вчитатися в склад продукту, задуматися чи варто такий сік купувати для своєї дитини.

Таких прикладів можна навести безліч. Ми п’ємо звичайну воду, назва якої ідентична відомій мінеральній воді; їмо «крабові палички» виготовлені в кращому випадку із риби; купуємо маргарин «Молочний» не помічаючи поряд слово «особливий». А особливість полягає в тому, що містить він 50-60 відсотків води.

Щоб запобігти такому масовому обману споживача і було розроблено національний стандарт «Продукти харчові. Споживче марковання» в якому викладені вимоги до шрифту, зазначення назви продукту та ін.

Згідно вимог цього стандарту маркування продукту має бути чітким та зручним для сприйняття. Фон етикетки та текст, який на неї нанесений, за кольором і відтінками не повинні поглинати один одного. Маркування повинне виключати можливість помилкового сприймання продукту за інший, близький до нього за зовнішнім виглядом ( повинно бути «ікра білкова» замість «ікра чорна зерниста». Загальна назва продукту за розміром шрифту повинна бути у 1,5 рази більша, ніж інша інформація. Всі слова назви повинні наноситись на етикетку однаковим за розміром кольором і шрифтом.

Не допускається використовувати в назвах харчових продуктів назви натуральних харчових продуктів ( м’яса, риби, молока …) які в тій чи іншій формі не входять в їх склад. Наприклад – «Палички кукурудзяні з ароматом бекону» а не «Палички кукурудзяні з беконом». Крім наведених прикладів в стандарті є ряд вимог до маркування окремих груп товарів. Слово за виробником.

В свою чергу споживач повинен уважно вчитуватися в текст етикетки, не давати себе ошукати, повідомляти про випадки неправильного маркування продукції в органи споживзахисту.

Ознайомитись та придбати новий національний стандарт ДСТУ-П 4518:2006 "Продукти харчові. Споживче марковання" виробники та споживачі можуть у відділі інформаціїї ДП "Рівнестандартметролігія" за адресою м.Рівне вул. Замкова,31 каб.601.,

тел для довідок 22-32-92

Провідний інженер відділу
           підтвердження відповідності            Шут.К.М.

____________________________________________________________________________________________

33028 м.Рівне, вул. Замкова, 31. тел./факс (0362)26-38-93, E-mail: poshta@csmc.rv.ua